vrijdag 19 januari 2018

Waarom groene tovenarij?

De voornaamste reden dat ik dit blog gemaakt heb is omdat ik mij zorgen maak over de toekomst. Klimaatverandering en piek-olie zijn dilemma`s waarvoor geen oplossingen zijn, punt. Andere problemen (of dilemma`s ) zijn dingen als grondstoftekorten, economische ongelijkheid ( binnen landen, maar ook landen onderling), verlies van biodiversiteit, bodemerosie en politieke onmacht of onwil.

Onze beschaving is ook in hoge mate afhankelijk van fossiele brandstoffen en het verbruik neemt alleen maar toe in plaats van af. Om meer dan 2C temperatuurstijging te voorkomen, moet het gebruik van fossiele brandstoffen voor 2040 naar nul. Hoe we dit gaan doen is nog steeds onduidelijk. Duurzame energie (zon, wind ,hydro en biomassa) leveren alleen elektriciteit, dat niet ideaal is voor transport zoals vrachtauto`s en personenauto`s.

Daarnaast is het nog maar de vraag of olie voldoende beschikbaar is in de nabije toekomst. Het internationaal energie agentschap ( IEA ) is het VN-orgaan dat energievraagstukken analyseert en bijhoudt en hun voorspellingen over olie en andere fossiele zijn niet best. Volgens het IEA zal er na 2020,2021 een tekort aan olie zal zijn, afhankelijk van een aantal factoren zoals, prijs, produktiekosten en geologie. 

Al deze dingen wijzen erop dat onze huidige ( westerse,industriële) beschaving ten einde loopt. Een apocalyps? waarschijnlijk niet. De meeste beschavingen uit het verleden ( de Romeinen, de Azteken, de Khmer en vele anderen) zijn langzaam ten ondergegaan, afhankelijk van de grootte van hun imperium tussen de honderd en driehonderd jaar.

Dus nogmaals, waarom groene tovenarij? Dat is gebaseerd op een boek van John Michael Greer "Green wizardry"In dit boek staan strategieën om om te gaan met een beschaving in zijn ondergang. Voornamelijk gebaseerd op ideeën ontwikkeld in de jaren zeventig. De zogenaamde "appropriate technology". het bevat tips voor energiebesparing en andere dingen die mensen zelf kunnen doen op individueel, huishoudelijk en plaatselijk niveau. Ik ben zelf bezig om dit toe te passen in mijn eigen leven. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden, je kunt het via de blog van JMG bestellen ( ecosophia, hij staat in mijn lijst met links) of voor mensen in Tiel en omgeving bij boekhandel Arentzen. Ondersteun je plaatselijke, onafhankelijke boekwinkel!

Nu weet je waar de naam van dit blog vandaan komt en waarom ik deze heb gekozen. Volgende week ga ik vertellen wat ik tot nu toe gedaan heb om mijn impact op het milieu te verminderen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Batabylon de drijvende tuinen van de Betuwe.

 Het is lang geleden dat ik iets heb gepost hier, ik wist niet goed wat ik te vertellen had. Nu heb ik iets om over te schrijven, namelijk m...